Foto: Veronika Kameníková

Článek

Film is not dead

Veronika Kameníková
Napsala
Veronika Kameníková

Začínala běháním po zahradě s maličkým kompaktem, aby měla fotky do školního fotokroužku. O pár let později googlila, jak probíhá svatba, když měla svou první nafotit. Při studiu žurnalistiky si splnila sen o fotce v novinách, ale zjistila, že novinařina není nic pro ni. Psaní a focení se později spojilo v práci se sociálními sítěmi a k focení svateb přirozeně postupně přibyly také rodiny.

https://www.instagram.com/veronika.foto/ https://cz.linkedin.com/in/veronika-kovarova

Ač se mohlo zdát, že focení na film s příchodem digitalizace odzvonilo, není tomu tak. Spousta nadšenců se ke staré dobré klasice vrací a devadesátkové i starší fotoaparáty zase vytahuje ze šuplíků svých rodičů a prarodičů.

Proč spoustu lidí focení na film stále baví?

Fotky na film jednoduše mají své kouzlo, mimo jiné tím, jak jsou nedokonalé. Po zmáčknutí spouště nemůžete zkontrolovat, jak fotka dopadla. Na fotce se také může objevit chloupek nebo jiný třeba světelný kaz. Jednoduše nikdy nevíte, co z foťáku vyleze. Na Instagramu dokonce najdete profil, kde lidé sdílí první fotku z filmu, který byl částečně osvícen – tzv.“first of the roll”.

Foto: Veronika Kameníková

Fotek je na filmu omezený počet, na klasickém 35 mm filmu je to obvykle 36 snímků. To je docela kontrast proti kapacitě paměťové karty nebo telefonu. I to je ale do jisté míry výhoda, která vede k tomu, že o focení možná budete více přemýšlet a snímky si zkrátka pošetříte na ty opravdu nejkrásnější místa nebo momenty.

Specifické barvy, kresba, zrno! Další důvod, proč mají analog rádi. Barvy zachycené na film bývají od digitálu jiné ať už sytější, nebo naopak tlumenější, záleží na typu filmu. Spousta fotografů se je dnes snaží napodobit. Barevné profily vycházející z konkrétních druhů filmu najdete i v Lightroomu, filmu se snaží podobat i některé filtry na Instagramu.

Foto: Veronika Kameníková

Musíte si počkat. Nejen na správný moment, ale i na výslednou fotku. Bude jí předcházet cesta do foto sběrny a několik dalších dní čekání. Trochu paradoxně si pak spousta lidí (včetně mě) nechává fotky pouze naskenovat do online podoby. Dostanete je pak na online úložišti nebo flešce. Důvodem je obyvkle nižší cena, při zadávání fotek k vyvolání navíc nevíte, jestli byste si neodnesly třeba 36 podexponovaných šmouh na fotopapíře.

To asi největší kouzlo je ale v momentu překvapení. Nejen, že jste zvědaví, jak fotky vyšly, jestli jsou tmavé, světlé, mají všichni na fotce hlavy. Ale často se také stane, že si snímky na filmu tak šetříte, že při jeho dofocení už vůbec nevíte, co bylo na jeho začátku. A to je pak to správné překvápko!

Foto: Veronika Kameníková

Má to i svá proti

Ačkoli pořizovací cena analogového (filmového) foťáku může být poměrně nízká (což neplatí o kultovních modelech, které naopak rostou na ceně),, filmové focení se prodraží nákupem filmů a jejich vyvoláváním ve fotosběrně. Opravdoví nadšenci vyvolávají doma, na to už si troufne ale málokdo.

Filmy také dnes už nekoupíte třeba v drogerii, jak bývalo zvykem, ale ve specializovaných prodejnách (např. Polagraph, Fotoškoda). To je trochu oříšek, pokud si vzpomenete, že vám chybí film při balení na dovolenou, nebo vám přímo na ní dojde. Nejednou jsme jeli s foťákem bez filmu, že ho někde seženeme, většinou je to ale marné. Fotit můžete černobíle i barveně, to záleží na tom, jaký si koupíte film. Trochu nezvyk může být, že to během focení nejde střídat. :)

Foto: Veronika Kameníková

Focení na film může být skvělý relax a příjemná změna oproti focení na zakázku (i tam se s ním ale můžete setkat). Do batohu přihodíte třeba jen starý rodinný filmový kompakt a na dovolené nebo posezení s přáteli nemusíte hlídat svůj profi foťák ani držet v ruce telefon. Můžete si tak i cvičit své fotografické oko, nebo u přístrojů s většími možnosti nastavení trénovat práci se světlem.

Zpět na výpis článků

Sleduj nás na Instagramu @zenyzaobjektivem